دلالت بر ربوبیت والوهیت خدا به تنهایی و شریکی نداشتن
33 و 34 و35 یادآوری یکی از آیات و ادله ربوبیت خدا:
تدبیر امر ارزاق مردم بوسیله حبوبات و میوه ها از قبیل خرما و انگور و غیره
زنده کردن زمین مرده و روح دمیدن خدا در آن
(فرق بین عمل و فعل: عمل بیشتر اوقات در فعلی استعمال میشود که با قصد و اراده انجام شود
عمل بر دو قسم است: صلاح و فساد)
شکر خدا یعنی بربوبیت او و اینکه تنها او معبود و اله است اعتراف کردن
36:تنزیه خدا را انشاء می کند
مسئله تزویج دوچیز با هم و پدید آوردن چیز سوم اختصاص به انسان و حیوان و نبات ندارد بلکه تمامی موجودات را از این راه پدید می آورد عالم را از دوموجود فاعل و منفعل درست کرده که این دو بمنزله نر و ماده حیوان انسان و نباتند
هر فاعلی با منفعل خود بر خورد می کند و از برخورد آن دو موجودی سوم پدید می اید
آیه 37 نیز دلالت بر ربوبیت دارد :شب و روز پشت هم می آیند به مثل لباس پوشیدن
آیه 38 آفتاب و نظم درخشش خورشید
آیه 39 ماه :منزلگاههای بیست و هشتگانه ای که ماه طی می کند اگر ماه 30 روز باشد تا شب 28ام قابل رویت است اما در این شب بصورت هلال بسیار نازک زرد و کمرنگ و کم نور در می آید قیاس با شاخه کهنه خرما در 29 و 30 ام که ماه قابل رویت نیست آنرا محاق گویند این منزلگاهها کاملا دقیق است و به زندگی انسانها نظم بخشیده و یک تقویم آسمانی است
آیه 40: تدبیر الهی دائمی و خلل ناپذیر است .شب و روز از هم جلو نمی زنند هر یک از ماه و خورشید و نجوم در مسیر خویش در حال حرکتند
آیه 41 : آیه ای دیگر در ربوبیت خداوند:جریان تدابیر او در دریاها که ذریه بشر را در کشتی می نشاند و با تمام بارش از یک طرف دریا به طرف دیگر میبرد و بدین ترتیب انسان دریا را وسیله و را ه تجارت خود و سایر اغراضش قرار دهد همه اموریست که خدا مسخر انسان کرده (بادها ،نیروی بخار،نیروی اتم...)
سوال عتیقه ای : چرا می گوید ما فرزندانشان را حمل کردیم؟
42: از مرکبهای دیگر حرف زده مرکبهای زمینی و هوایی
43و 44: اگر بخواهیم غرق می کنیم اختیار بدست مشیت الهی است مدبر این نظام خداوند است و تداوم دهنده نیز
حوادث گرداب و طوفان گه گاهی برای آگاه ساختن انسان به مدبر اصلی
45و 46 : آیات انفسی و آفاقی را با لجاجت نفی می کند
نوشته شده توسط : آنتیک