ره باریک است و تاریک است و دور
غرض سوره یس به صحبت علامه است
بیان اصول سه گانه دین (نبوت ، توحید و معاد)
نخست از نبوت شروع می شود :احوالات مردم در قبول و رد انبیاء
می فرماید نتیجه دعوت حقه انبیاء ،احیاء مردم است و راه سعادت و تمام کردن حجت بر مخالفین.
بعد از بحث نبوت به توحید اشارتی دارد :آیاتی از نشانه های وحدانیت
و سپس به مسئله معاد می رسد :زنده شدن مردم در قیامت (گرفتن جزاء ،جداسازی مجرمین از متقین )
آیه برجسته و علمی این سوره : انما اذا اراد شیا ان یقول له کن فیکون فسبحان...
در روایات هم سنی و هم شیعه آمده :
برای هر چیزی قلبی است و قلب قران یس است
آیه 2و3: قسم خدا به قرآن حکیم که رسول خدا از مرسلین است
حکیم :با حکمت (حکمت= معارف حقیقی و فروعات آن از شرایع و عبرتها و مواعظ)
صراط مستقیم =مستقیم تاکید و توصیف صراط برای توضیح می باشد والا خود صراط معنای استقامت را دارد
صراط مستقیم (طریقی که عابر خود را بسوی خدا برساند )
آیه 6.ما تو را تنها به این غرض فرستادیم و قرآن را بر تو نازل کردیم که مردمی را که پدرانشان انذار نشده بودند و غافل بودند انذار کنی و بترسانی
سواله عتیقه ای : این هدف از انزال قرآن فقط به آن دوران برمی گردد؟
لازمه رسوخ یافتن پیروی از شیطان در نفس ،طغیان و استکبار است ،در برابر حق
لازمه رسوخ پیروی شیطان دردل این است که چنین کسانی با تمام توجه قلبی متوجه دنیا شوند و بکلی از آخرت روی بر می گردونند
از آثار رسوخ دنیا طلبی و مادی گری و غفلت از آخرت در دل ، این است که نمی توانند ایمان بیاورند
8: اعناق: جمع عنق =گردن
اغلال : جمع غل = زنجیر
مقمحون : اسم مفعول از اقماح =سربلندکردن
غلهایی که در اهل دوزخ بکار می رود آنقدر مهم است که بین سینه تا زیر چانه آنان را پر می کند بطوریکه سرهاشون روبه بالا قرار می گیرد و دیگر نمی توانند پائین بیاورند و راه را تشخیص دهند
این آیه در مقام تحلیل آیه قبل است که فرمود آنها ایمان نمی آورند (چون از شدت تکبر سرهاشان بالاست نمی توانند راه را از چاه تشخیص دهند)
ادامه دارد......
نوشته شده توسط : آنتیک