ترجمه:ای پیامبر تو تنها کسی را انذار می کنی که از این یاد آوری الهی پیروی کند و از خداوند مهربان در پنهان بترسد.چنین کسی را به آمرزش و پاداش پر ارزش بشارت ده.
نکته ها و پیام ها:
1- بیم و امید برای حفظ تعادل و توازن زندگی انسان لازم است.در یک قانون کامل نظام تنبیه و پاداش هر دو وجود دارد.
2-هشدارها و انذارها به مذاهب اختصاص ندارد همه انسان ها در برابر آسیب ها و خطراتی که برای فرزندانشان وجود داشته باشد
احساس مسئولیت می کنند*می توانید به نوشته های فرزانگان هر قوم نگاهی کوتاه بیفکنید*
3- این ضرب المثل مطلق نیست که: سخن کز دل برآید نشیند لاجرم بر دل. زیرا حکیمان و رسولان الهی همه صمیمی و دلسوز بشریت بوده اند و از سوز دل سخن گفته اند و متاسفانه انسان هایی شهد شیرین حکمتشان را هضم نکرده اند.
4-همانطور که در امور محسوس اگه چشم بیمار باشد اشیاء به خوبی قابل تشخیص نیست.قلب و اندیشه نیز اگر انباشته از هوی و هوس وغرور و انحصار گرایی باشد حقیقت برایشان قابل تشخیص نخواهد بود.
5-برای تاثیرگذاری پیام در مخاطب لازم است او خود از آمادگی گرفتن پیام برخوردار باشد.اگر معلمی از بهترین روش های تدریس
استفاده کند ولی دانش آموز اصلا علاقه ای به تحصیل نداشته باشدو یا ذهنش کشش نداشته باشد آیا معلم کوتاهی کرده است؟!برای همین درآیه قبل فرمود: چه پند و اندرزشان دهی یا ندهی برایشان یکسان است .
نتیجه این که حکمت رسولان برای گوش های شنوا و قلب های آماده مفید خواهد بود.
قطرات زلال و حیات بخش باران در یک سرزمین یکسان فرود می آید اما اگر زمین پر از سنگلاخ بود و یا شوره زار باران را چه تقصیری است؟برای همین است که خداوند به پیامبرش دلداری می دهد که انتظار نداشته باشد همه از او پیروی کنند.تنها آنان که در کتاب الهی تدبر کنند و تدبرشان مقدمه پذیرش قرآن گردد و دنیا را محدود در محسوسات نبینند و خدای نادیده را اندیشه کنند هشدارهای تورا با جان و دل خواهند پذیرفت.
7-توجه به هشدارهای انسان آسمانی برخورداری از میوه شیرین و انرژی بخش گذشت از خطاهای پیشین و پاداش بی شمار است *مغفرت- اجرکریم)
7-با توجه به تفاوت های فردی انسان ها برای اثبات مدعی لازم است از دلایل و روش های گوناگون بهره برد زیرا استفاده از روش واحد برای اقناع و متقاعد ساختن همگان آب در هاون کوبیدن است.
قرآن برای راهیابی مردم سه روش مهم ارائه می کند:
الف-مراجعه به وجدان و فطرت
ب- بهره گیری از افریده ها و به خصوص شناخت خود
ج-عقل و اندیشه
بنابر این برای درک غیب و موجودات نا محسوس راه مطمئن عقل است .چون نیروی عقل با این که وجود دارد قابل شناخت با نیروهای حسی و تجربی است.
یاد آوری ها:
1- مدیر محترم نمی دونم این نوع برداشت به اهدافتون نزدیک هست یا نه؟
2- برای فهم بهتر نکته ها قرآن مترجم را پیش روی خود باز کنید
3- این نوشته برداشت آزادی است ازتفسیرنمونه و تفسیر نور
نوشته شده توسط : بی دل